Zarząd sukcesyjny

Zarząd sukcesyjny – uratuj firmę przed nagłą, niekontrolowaną likwidacją po śmierci właściciela działalności gospodarczej / wspólnika spółki cywilnej Zarząd sukcesyjny – kontynuuj jednoosobową działalność gospodarczą po śmierci przedsiębiorcy „na NIP-ie” zmarłego Zarząd sukcesyjny – kontynuuj działalność spółki cywilnej po śmierci wspólnika „na NIP-ie” zmarłego (i „na NIP-ie” spółki). Zarząd sukcesyjny, to regulacja ustawowa, która pozwala podtrzymać działanie jednoosobowej firmy lub spółki cywilnej „na NIP-ie” zmarłego
Klikając „Umów się”, potwierdzasz, że zgadzasz się z naszymi Warunkami korzystania z usługi.

Co to jest zarząd sukcesyjny?

Najprościej można wyjaśnić zarząd sukcesyjny tak: W chwili śmierci jednoosobowego przedsiębiorcy (wpisanego do CEIDG):

albo

  • Firma ulega natychmiastowej likwidacji, koniec z wystawianiem faktur, rachunki bankowe zamrożone, kredyty do zwrotu, leasingi wygasają, pracownicy na bruk (+ odszkodowanie) …

albo

  • Rodzina – spadkobiercy kontynuują działalność firmy zmarłego na jego NIP-ie. To NIP zmarłego wystawia faktury, to NIP zmarłego płaci podatki, to NIP zmarłego płaci ZUS, to NIP zmarłego posiada rachunki bankowe, kredyty, leasingi, to NIP zmarłego jest pracodawcą. Opis ten oczywiście jest bardzo skrótowy i bardzo nieprawniczy, ale oddaje istotę korzyści jakie daje zarząd sukcesyjny

Kiedy warto pomyśleć o zarządzie sukcesyjnym?

O zarządzie sukcesyjnym warto pomyśleć już teraz, gdy firma działa, a przedsiębiorca tryska zdrowiem, a w każdym razie żyje. Takie profilaktyczne działanie jest łatwe, tanie i proste. Przedsiębiorca wybiera kandydata na zarządcę sukcesyjnego np. męża, żonę, dorosłe dziecko, brata, ojca, kolegę, znajomą … Osoba ta wyraża zgodę. My tworzymy niezbędną dokumentację i kandydata wpisuje się do CEIDG. Czemu piszemy o kandydacie? Bo tak długo jak długo żyje przedsiębiorca (wspólnik spółki cywilnej) ani zarządca sukcesyjny, ani zarząd sukcesyjny nie są nikomu potrzebne. Ale za to z chwilą śmierci przedsiębiorcy, taki kandydat zamieni się w zarządcę sukcesyjnego i będzie mógł od razu zacząć działać i płynnie uratować firmę.

Co bardzo ważne wybór kandydata na zarządcę sukcesyjnego nie jest wyborem ostatecznym. Zarówno taki kandydat jak i sam przedsiębiorca, każde z nich, może zmienić zdanie. Przedsiębiorca może odwołać takiego kandydata i go zmienić lub całkowicie zrezygnować z zarządu sukcesyjnego. Zarządca sukcesyjny może w każdej chwili zrezygnować, zarówno gdy jest tylko kandydatem jak i gdy już jest zarządcą. W każdej chwili można powołać nowego kandydata lub nowego zarządcę sukcesyjnego.

O zarządzie sukcesyjnym NA PEWNO trzeba pomyśleć gdy przedsiębiorca (wspólni spółki cywilnej) już zmarł. Wtedy nie ma innego wyjścia i trzeba go powołać. Będzie to bardziej skomplikowane i droższe ale i tak cały czas można uratować „NIP zmarłego” i dalej kontynuować jego działalność. Wówczas trzeba działać bardzo szybko, bo terminy są krótkie.

Jak zarząd sukcesyjny może pomóc Twojej firmie?

Zarząd sukcesyjny daje szansę spadkobiercom (często także małżonkowi) działać dalej „na NIPie” zmarłego przez dwa lata od jego śmierci (a nawet do 5 lat).

W jakich sytuacjach Nasza Kancelaria jest najbardziej potrzebna:

  • Przedsiębiorca lub wspólnik spółki cywilnej żyje i chce taki bezpiecznik – zarząd sukcesyjny- ustanowić – przygotujemy dokumentację i wpis do CEDIG
  • Wykonujemy audyt, stress test działalności (teraz), jak firma zachowa się po ustanowieniu zarządu sukcesyjnego – ryzyka i obowiązki
  • Przedsiębiorca lub wspólnik spółki cywilnej umarł – trzeba powołać i ustanowić zarządcę sukcesyjnego
  • Przedsiębiorca lub wspólnik spółki cywilnej umarł, zarządca sukcesyjny był powołany ale trzeba go mądrze uruchomić
  • Istnieje potrzeba sądowego wydłużenia zarządu sukcesyjnego – łącznie do 5 lat
  • Zarząd sukcesyjny zbliża się do końca i coś z tym trzeba dalej zrobić, bo ten NIP wkrótce „wygaśnie”
  • Spadkobiercy chcą przekształcić JDG lub spółkę cywilną w inną bezpieczniejszą spółkę

Jak wygląda z nami współpraca gdy ustanawiamy zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy.

Mamy w ofercie kilka wariantów:

Wariant minimalny:
  1. Prosimy o przesłanie mailem informacji na temat przedsiębiorcy oraz kandydata na zarządcę sukcesyjnego, ewentualnie także danych kandydata na zapasowego zarządcę sukcesyjnego;

  2. Przygotowujemy wszystkie dokumenty gotowe do podpisu wraz z instrukcją, kto gdzie ma się podpisać;

  3. Zachęcamy do wysłania nam skanów tych podpisanych dokumentów, co pozwoli nam łatwiej pomagać w przyszłości;

  4. Załączamy instrukcję samodzielnego dokonania rejestracji zarządcy w CEIDG;

  5. W ofercie mamy też różne warianty pomocy przy tej rejestracji.

Przed przejściem do etapu przygotowania dokumentacji z wariantu minimalnego wyjaśniamy o co dokładnie chodzi w zarządzie sukcesyjnym, jakie są korzyści, jakie są ryzyka, na co warto uważać, kogo warto wybrać na zarządcę sukcesyjnego, dlaczego warto powołać zarządcę zapasowego i odpowiadamy na pytania. Spotkanie może odbyć się stacjonarnie lub on-line.

  1. Przysyłamy ankietę z pytaniami dotyczącymi firmy – chcemy poznać Twoją działalność;

  2. Pytamy też o sytuację rodzinną – chcemy wiedzieć, kto będzie prawdopodobnym spadkobiercą Twojej działalności;

  3. Na podstawie tych informacji opracowujemy najbezpieczniejszy plan na zarząd sukcesyjny dla Twojej firmy;

  4. Następnie na spotkaniu stacjonarnym lub on -line przedstawiamy nasz plan, wyjaśniamy o co dokładnie chodzi w zarządzie sukcesyjnym, jakie są korzyści, jakie są ryzyka, na co warto uważać, kogo warto wybrać na zarządcę sukcesyjnego, dlaczego warto powołać zarządcę zapasowego i odpowiadamy na pytania;

  5. Prosimy o przesłanie mailem informacji na temat przedsiębiorcy oraz kandydata na zarządcę sukcesyjnego, ewentualnie także danych kandydata na zapasowego zarządcę sukcesyjnego;

  6. Przygotowujemy wszystkie dokumenty gotowe do podpisu wraz z instrukcją, kto gdzie ma się podpisać;

  7. Zachęcamy do wysłania nam skanów tych podpisanych dokumentów, co pozwoli nam łatwo pomagać w przyszłości;

  8. Załączamy instrukcję samodzielnego dokonania rejestracji zarządcy w CEIDG

Jak wygląda z nami współpraca gdy ustanawiamy zarząd sukcesyjny po śmierci przedsiębiorcy.

Po śmierci przedsiębiorcy firma zmarłego (czyli przedsiębiorstwo w spadku) narażona jest na bardzo wiele ryzyk. Główny problem to popełniane błędy i brak specjalizacji po stronie radców prawnych, adwokatów, notariuszy, doradców podatkowych, księgowych, urzędników skarbowych i pracowników ZUS. W Polsce panuje powszechna niewiedza (i błędna wiedza) w zakresie zarządu sukcesyjnego.

My chcemy mieć pewność, że na pewno zarząd sukcesyjny zadziała i uratujemy firmę zmarłego, dlatego prosimy o więcej informacji. W pierwszej kolejności ustalmy:

  1. co to za działalność, „co w niej jest”;

  2. jak wygląda sytuacja spadkowa rodziny, spadkobierców

  3. jakie działania zostały podjęte w sprawach spadkowych

Jeśli chodzi o punkt 1) – Przysyłamy ankietę z pytaniami dotyczącymi firmy – chcemy poznać działalność zmarłego;

Jeśli chodzi o punkt 2) – Prosimy o informacje o sytuacji rodzinnej zmarłego – dzieci, małżonek, kto, żyje a kto zmarł, czy zmarły zostawił testament, czy wśród spadkobierców jest zgoda, czy konflikt;

Jeśli chodzi o punkt 3) – Prosimy o przesłanie wszystkich informacji i skanów dokumentów jakie mają związek i mają wpływ na zarząd sukcesyjny np.:

  1. Umowa o zrzeczeniu się dziedziczenia i pozostałe dokumenty z tym związane

  2. Testament – jeśli był sporządzony

  3. Oświadczenia o przyjęciu spadku – jeśli było złożone

  4. Stwierdzenie nabycia spadku lub komplet dokumentów od notariusza – poświadczenie dziedziczenia – jeśli były sporządzone

  5. Dział spadku – jeśli był

 

  1. Pisma powołujące zarządcę sukcesyjnego (kompletna dokumentacja)

  2. Spis inwentarza sporządzony przy obejmowaniu zarządu sukcesyjnego

  3. Orzeczenie sądu wydłużające zarząd sukcesyjny

  4. Wyrok (wyroki) lub pismo do komornika, na podstawie którego ma Pani dokonane zajęcie pensji

 

Jak wygląda z nami współpraca gdy doradzamy w trakcie sprawowania zarządu sukcesyjnego lub np. gdy mamy pomóc w zakończeniu zarządu sukcesyjnego

Po śmierci przedsiębiorcy firma zmarłego (czyli przedsiębiorstwo w spadku) narażona jest na bardzo wiele ryzyk. Główny problem to popełniane błędy i brak specjalizacji po stronie radców prawnych, adwokatów, notariuszy, doradców podatkowych, księgowych, urzędników skarbowych i pracowników ZUS. W Polsce panuje powszechna niewiedza (i błędna wiedza) w zakresie zarządu sukcesyjnego.

My chcemy mieć pewność, że na pewno zarząd sukcesyjny zadziała i uratujemy firmę zmarłego, dlatego prosimy o więcej informacji. W pierwszej kolejności ustalmy:

  1. co to za działalność, „co w niej jest”;

  2. jak wygląda sytuacja spadkowa rodziny, spadkobierców

  3. jakie działania zostały podjęte w sprawach spadkowych

  4. jakie działania zostały podjęte w sprawie zarządu sukcesyjnego

Jeśli chodzi o punkt 1) – Przysyłamy ankietę z pytaniami dotyczącymi firmy – chcemy poznać działalność zmarłego;

Jeśli chodzi o punkt 2) – Prosimy o informacje o sytuacji rodzinnej zmarłego – dzieci, małżonek, kto, żyje a kto zmarł, czy zmarły zostawił testament, czy wśród spadkobierców jest zgoda, czy konflikt;

Jeśli chodzi o punkt 3) – Prosimy o przesłanie wszystkich informacji i skanów dokumentów spadkowych jakie mają związek i mają wpływ na zarząd sukcesyjny np.:

  1. Umowa o zrzeczeniu się dziedziczenia i pozostałe dokumenty z tym związane

  2. Testament – jeśli był sporządzony

  3. Oświadczenia o przyjęciu spadku – jeśli było złożone

  4. Stwierdzenie nabycia spadku lub komplet dokumentów od notariusza – poświadczenie dziedziczenia – jeśli były sporządzone

  5. Dział spadku – jeśli był

Jeśli chodzi o punkt 4) – Prosimy o przesłanie wszystkich informacji i skanów dokumentów jakie mają związek i mają wpływ na zarząd sukcesyjny np.:

  1. Pisma powołujące zarządcę sukcesyjnego (kompletna dokumentacja)

  2. Spis inwentarza sporządzony przy obejmowaniu zarządu sukcesyjnego

  3. Orzeczenie sądu wydłużające zarząd sukcesyjny

W przypadku decyzji o zakończeniu zarządu sukcesyjnego dodatkowo podejmujemy następujące działania:

  1. Określenie celów i priorytetów
    Należy ustalić, komu i w jaki sposób mają zostać przekazane poszczególne składniki majątku. Może to obejmować zabezpieczenie finansowe bliskich, przekazanie firmy następcom czy minimalizację kosztów podatkowych.

  2. Wybór odpowiednich narzędzi prawnych
    W tym etapie dobieramy rozwiązania prawne dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb. Może to obejmować założenie spółki, fundacji rodzinnej czy inne formy zabezpieczenia, które najlepiej odpowiadają sytuacji majątkowej i rodzinnej.

  3. Wdrożenie planu w życie
    Przygotowanie i podpisanie umów i dokumentów to kluczowy etap zapewniający skuteczność planu.

Co mówią nasi klienci?

Zaufanie i zadowolenie klientów są dla nas najważniejsze. Oto, jak oceniają naszą współpracę:

Poznaj tajniki sukcesji w biznesie

Pobierz darmowy e-book i dowiedz się:

  • Jak skutecznie zabezpieczyć przyszłość swojej firmy?
  • Jakie kroki należy podjąć, aby zaplanować sukcesję?
  • Jak uniknąć konfliktów w procesie przekazywania biznesu?

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Kancelaria Radców Prawnych EURO-LEX Radomski i Wspólnicy sp. z siedzibą w Toruniu, ul. Bydgoska 90/3, 87-100 w celu udzielenia odpowiedzi na moje zapytanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji zgłoszenia. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Baza wiedzy

Aktualności i wiedza

Zapoznaj się z naszymi artykułami i poszerz swoją wiedzę z zakresu prawa.

czy zarządca sukcesyjny odpowiada za długi

Czy zarządca sukcesyjny odpowiada za długi?

Komornik zajął konto bankowe i pensję byłego zarządcy sukcesyjnego – mimo że nie odpowiada on za długi przedsiębiorstwa w spadku.
czy zarządca sukcesyjny może wziąć leasing

Czy zarządca sukcesyjny może wziąć leasing?

Zarządca sukcesyjny może mieć trudności z uzyskaniem leasingu, mimo że prawo na to pozwala — poznaj najczęstsze przeszkody i pułapki
8

minut czytania

samochód w przedsiębiorstwie w spadku

Samochód w przedsiębiorstwie w spadku: obowiązki zarządcy

Dziś prześledzimy losy zarządu sukcesyjnego i spadkobierców, którzy w ramach przedsiębiorstwa w spadku ODZIEDZICZYLI samochód – pojazd. Samochód w przedsiębiorstwie

FAQ

Najczęsciej zadawane pytania

Dla kogo jest zarząd sukcesyjny?
Zarząd sukcesyjny to rozwiązanie wyłącznie dla firm wpisanych do CEIDG – tzw. jedno- osobowych przedsiębiorców i spółek cywilnych

Zarząd przynosi korzyści spadkobierców zmarłego przedsiębiorcy, jego małżonkowi, rodzinie, pracownikom, kontrahentom, wspólnikom w spółce cywilnej. Wszystkie korzyści zarządu sukcesyjnego objawiają się dopiero po śmierci przedsiębiorcy. To tak samo jak sporządzenie testamentu, testament służy spadkobiercom, a nie tej osobie, która ten testament sporządziła.

Zarząd sukcesyjny pozwala uniknąć niepotrzebnych sporów między spadkobiercami, minimalizować podatki i zapewnić, że Twój majątek zostanie przekazany zgodnie z Twoją wolą. Im wcześniej podejmiesz decyzje, tym więcej opcji masz do wyboru. Dodatkowo, zarząd sukcesyjny zapewnia ciągłość trwania Twojej firmy, co pozwala uniknąć jej paraliżu po Twojej śmierci.

Wówczas to przedsiębiorca decyduje kto ma zarządzać jego firmą po jego śmierci. Powołanie zarządcy jest wówczas tanie i proste. Dzięki temu uchronimy rodzinę przed sporami, zbędnym stresem i kosztami

Tak można, a pewnie nawet trzeba, ale jest to procedura bardziej złożona i droższa:

  1. Należy dopełnić różnych formalności spadkowych (np. ogłoszenie testamentu)

  2. Aż 85% spadkobierców (właścicieli) musi zgodnie współdziałać

  3. Cała procedura musi odbywać się u notariusza

  4. Dużo łatwiej popełnić błąd – często spotykamy się z błędami spadkobierców, a nawet notariuszy, które potrafią nawet natychmiast zlikwidować firmę zmarłego

Tych terminów jest wiele różnych i wiele zależy od rodzaju biznesu i sytuacji rodzinnej spadkobierców, ale najważniejsze to:

  1. Dwa miesiące od śmierci przedsiębiorcy na przyjęcie spadku;

  2. Dwa miesiące od śmierci przedsiębiorcy na notarialne powołanie zarządcy sukcesyjnego, jeśli nie był on wcześniej powołany;

  3. Dwa lata od śmierci przedsiębiorcy – zarząd sukcesyjny najczęściej wówczas wygasa

 

Nie, jest wiele sytuacji, w których, mimo, że wszystko zostało zrobione prawidłowo to i tak firma zmarłego (przedsiębiorstwo w spadku) nie będzie mogła kontynuować swojej działalności – najczęściej z powodu przeszkód w koncesjach i zezwoleniach
Nie, zarządca sukcesyjny musi najczęściej dopełnić wielu różnych obowiązków aby firma (przedsiębiorstwo w spadku) dalej bezpiecznie działała.

Ustawa o zarządzie sukcesyjnym nie należy do najprostszych, ale w uproszczeniu można to ująć tak:

  1. Jeśli zarządca sukcesyjny został prawidłowo powołany,

  2. Przedsiębiorca zmarł, nie popełniono błędów formalnych, a zarządca sukcesyjny rozpoczął wykonywanie swoich obowiązków.

  3. W takim przypadku uznaje się, że zarząd sukcesyjny został skutecznie ustanowiony.

  4. Dopóki zarządca sukcesyjny działa legalnie, zarząd sukcesyjny trwa – a firma zmarłego funkcjonuje jako przedsiębiorstwo w spadku.

 

 

Masz więcej pytań?

Nie wahaj się z nami skontaktować! Nasi eksperci są gotowi, aby odpowiedzieć na Twoje pytania i pomóc w znalezieniu najlepszego rozwiązania prawnego dla Twojej sytuacji.

Nasz zespół ekspertów

Podcasty w radiu tok.fm

Posłuchaj naszych ekspertów, którzy dzielą się wiedzą na temat prawa, zarządzania sukcesyjnego, windykacji i innych kluczowych zagadnień prawnych w biznesie. Współpraca z radiem TOK FM pozwala nam docierać do szerokiego grona odbiorców, edukując przedsiębiorców i klientów indywidualnych.

Formularz kontaktowy

Zostaw nam dane, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h.

Umów się na konsultację

Wpisz adres maillowy a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h