Jak szybko zlikwidować spółkę z o.o.?

Likwidacja spółki z o.o. to proces często niedoceniany, który potrafi zaskoczyć długością i skomplikowaniem. Nasz wpis wyjaśnia, dlaczego procedura ta trwa tak długo i jak uniknąć lat niekończącej się "papierologii".

Wspólnicy postanawiają zlikwidować spółkę z o.o. Podejmują stosowną uchwałę, wybierają likwidatora i czekają na zakończenie likwidacji. Niektórzy czekają i czekają naprawdę długo.
Znany nam rekordzista likwiduje spółkę z o.o. od 19 (słownie: dziewiętnastu!!!) lat i nadal nie widać końca. Co ciekawe, w spółce nie ma od dawna żadnego majątku. Zewnętrzny i opłacony likwidator po prostu nie potrafi (a może nie chce mu się) doprowadzić likwidacji do końca.
Inną spółkę przejęliśmy, gdy jej likwidacja trwała już 10 lat. Zlikwidowaliśmy ją z sukcesem.
Jeszcze inna, z powodu problemów z niewspółpracującą księgową, była likwidowana 6 lat zanim udało nam się likwidację zakończyć z sukcesem.

Czy likwidacja spółki z o.o. jest skomplikowana?

To zależy. 😉
Z pewnością jest bardziej sformalizowana. Musi trwać dłużej niż likwidacja spółki osobowej czy zakończenie działalności takiej spółki bez likwidacji. Zgodnie z przepisami nie da się zlikwidować spółki z o.o. szybciej niż przed upływem 6 miesięcy.
Czemu?

Likwidacja składa się w wielkim uproszczeniu z kilku etapów.
>1)     otwarcie likwidacji i zarejestrowanie jej w KRS,
2)     wezwanie wierzycieli poprzez ogłoszenie w MSiG,
3)     prowadzenie czynności likwidacyjnych zakończonych podziałem majątku spółki,
4)     uchwała o zakończeniu likwidacji i wniosek do KRS o wykreślenie spółki.

Zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych (art. 286 k.s.h.):
podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli (czyli pkt. 3) nie może nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli (czyli pkt. 2).

Likwidacja spółki z o.o. nie może więc trwać krócej niż 6 miesięcy. Ale to nie znaczy, że nie można się „uwinąć” w np. 8 miesięcy.
Trzeba tylko wiedzieć, co należy zrobić (głównie: jakie dokumenty przygotować), w jakiej kolejności i w jakim momencie.

Czemu warto jak najszybciej zlikwidować spółkę?

Zasada jest prosta – im dłużej trwa likwidacja, tym więcej dokumentów należy wytworzyć, podpisać i dostarczyć do KRS. W sytuacji, gdy my przejmujemy ciągnącą się od lat likwidację, nasz nakład pracy jest wielokrotnie większy, niż gdybyśmy prowadzili tą likwidację od początku.

Z rozpoczęciem każdego nowego roku obrachunkowego przybywa dokumentów, które trzeba przygotować i podpisać. Są to: sprawozdania finansowe, sprawozdania likwidatora, uchwały zgromadzenia wspólników. Jeśli te dokumenty nie były sporządzane na bieżąco, należy je przygotować za każdy rok likwidacji. Sąd rejestrowy musi mieć porządek w papierach, zanim wykreśli spółkę z rejestru.
Przez te wszystkie lata należy także opłacać księgową. W końcu ktoś musi przygotować sprawozdania finansowe likwidowanej spółki. Z naszego doświadczenia wynika, że problemem przy likwidacjach spółek nie jest majątek czy jego upłynnienie, ale papierologia.

Przebieg likwidacji mogą dodatkowo skomplikować przypadki losowe i życiowe. Wyobraźmy sobie sytuację, że w międzyczasie umiera jeden ze wspólników. Nawet jeśli mieliśmy odpowiednie i przemyślane zapisy w umowie spółki, to proces likwidacji dodatkowo się komplikuje i wydłuża.

A co się stanie, jeśli wspólnicy w ciągu tych lat likwidacji się pokłócą i jeden z nich nie będzie chciał współpracować (albo się wyprowadzi za granicę). Nagle podejmowanie uchwał zgromadzenia wspólników zaczyna wymagać dużo więcej wysiłku i formalności.

Wybór właściwego likwidatora i wsparcia prawno-podatkowego

Z naszego doświadczenia wynika, że najczęściej likwidacje przedłużają się z następujących powodów.
–       Wybrany zewnętrzny likwidator nie radzi sobie, a nie zależy mu na zakończeniu likwidacji (bo np. dostał pieniądze z góry).
–       Księgowość nie współpracuje (bo np. jest źle opłacana, obrażona, zajęta innymi lepiej rokującymi klientami itp. itd.).
–       Wewnętrzny likwidator (wybrany spośród członków zarządu lub wspólników) nie zna się na likwidacji i nie wie, jak poprawnie przygotować dokumenty do KRS.
–       Spółka ma nieuporządkowaną sytuację majątkową (w szczególności ma długi – to temat na odrębny wpis).

Chcesz uniknąć przedłużającej się likwidacji, rosnących kosztów i stresów (nałożenie grzywny w celu przymuszenia przez KRS zawsze jest stresogenne)? Powierz likwidację doświadczonej osobie.

Jako Kancelaria wprawdzie nie zostajemy likwidatorami spółek. Każdemu likwidatorowi pomożemy przeprowadzić proces likwidacji w sposób szybki i sprawny.*
Jeśli potrzebujesz pomocy, bo nie wiesz, jak szybko zlikwidować spółkę z o.o., skontaktuj się z nami!

* Pod warunkiem, że Klient z nami  współpracuje. 😉

Podobne wpisy

czy zarządca sukcesyjny odpowiada za długi

Czy zarządca sukcesyjny odpowiada za długi?

Komornik zajął konto bankowe i pensję byłego zarządcy sukcesyjnego – mimo że nie odpowiada on za długi przedsiębiorstwa w spadku.
czy zarządca sukcesyjny może wziąć leasing

Czy zarządca sukcesyjny może wziąć leasing?

Zarządca sukcesyjny może mieć trudności z uzyskaniem leasingu, mimo że prawo na to pozwala — poznaj najczęstsze przeszkody i pułapki
8

minut czytania

samochód w przedsiębiorstwie w spadku

Samochód w przedsiębiorstwie w spadku: obowiązki zarządcy

Dziś prześledzimy losy zarządu sukcesyjnego i spadkobierców, którzy w ramach przedsiębiorstwa w spadku ODZIEDZICZYLI samochód – pojazd. Samochód w przedsiębiorstwie
rejestracja pojazdu w przedsiębiorstwie w spadku

Rejestracja pojazdu w przedsiębiorstwie w spadku

Zarząd sukcesyjny jako całość, czyli rozwiązanie uregulowane w dziesiątkach aktów prawnych, jest pełen sprzeczności i nieskończonej ilości pułapek. Przepisom notorycznie
jak powołać zarządcę sukcesyjnego

Jak powołać zarządcę sukcesyjnego – od czego zacząć?

Najważniejsze: zarządca sukcesyjny to rozwiązanie tylko dla tzw. JDG – jednoosobowych przedsiębiorców i wspólników spółek cywilnych. Warto zacząć od tego,
Wykaz inwentarza w zarządzie sukcesyjnym

Wykaz inwentarza w zarządzie sukcesyjnym

Jeśli jesteś zarządcą sukcesyjnym, a nie wiesz, czym jest wykaz inwentarza w zarządzie sukcesyjnym, możesz niepotrzebnie narazić się na odpowiedzialność

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi informacjami?

Zapisz się na nasz newsletter, aby otrzymywać najnowsze porady prawne, zmiany w przepisach oraz praktyczne wskazówki dotyczące zarządzania spółką. Bądź na bieżąco z tym, co istotne dla Twojego biznesu – bez zbędnych formalności, prosto na Twoją skrzynkę!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Kancelaria Radców Prawnych EURO-LEX Radomski i Wspólnicy sp. z siedzibą w Toruniu, ul. Bydgoska 90/3, 87-100 w celu udzielenia odpowiedzi na moje zapytanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. (RODO). Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji zgłoszenia. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Nasz zespół ekspertów

Podcasty w radiu tok.fm

Posłuchaj naszych ekspertów, którzy dzielą się wiedzą na temat prawa, zarządzania sukcesyjnego, windykacji i innych kluczowych zagadnień prawnych w biznesie. Współpraca z radiem TOK FM pozwala nam docierać do szerokiego grona odbiorców, edukując przedsiębiorców i klientów indywidualnych.

Nasz zespół ekspertów

Filmy YouTube

Posłuchaj naszych ekspertów, którzy dzielą się wiedzą na temat prawa, zarządzania sukcesyjnego, windykacji i innych kluczowych zagadnień prawnych w biznesie.

Formularz kontaktowy

Zostaw nam dane, a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h.

Umów się na konsultację

Wpisz adres maillowy a skontaktujemy się z Tobą w ciągu 24h